Doorgaan naar hoofdcontent

Van Maastricht naar Luik (Shopreview)

Deze wilde ik al een tijdje doen aangezien ik beide steden recentelijk heb bezocht (paar weken geleden). Ik was aan nadenken om ze apart te doen, maar ik ga een vergelijking doen.

We beginnen met het mooie Maastricht. De stad van de engel, het bourgondische leven en natuurlijk de kinderkopjes. Die kleine rottige steentjes die spekglad zijn bij regen en ik nog een geschikt schoeisel voor moet vinden. Mijn tip als mama zijnde, wil je shoppen met je kinderen ga dan niet naar Maastricht. Je baby zal aan het eind van de dag bijna een shaken-baby-syndroom hebben en je schouders schudden zowat uit de kom. Als je denkt even gezellig een hapje te gaan eten aan het vrijthof, ja leuk, goed idee, moet je doen. Het enige is dan wel dat overal de toiletten of beneden of boven zijn, als je al een verschoningsruimte er hebt wat dus lekker slepen met luiertas en baby is.



Is Maastricht dan helemaal prut? Nee natuurlijk niet. Maastricht is een stad waar ik zowat mee ben opgegroeid. Vroeger namen we de bus naar de stad en gingen dan shoppen. Tegenwoordig de trein. Vanuit het station loop je door het stadsdeel van Wijck over de mooie brug naar de stad. Een wandeling die niet lang duurt en met de jaren steeds mooier wordt. Je loopt dan zo tegen de Bijenkorf aan waar je op de bovenste verdieping een doorgang hebt naar het nieuwe Hudson's bay. Lekker luxe, zo doen we dat. Ook de grote staat is nog steeds een winkelstraat die gezellig is. Zonder kinderen is een hapje eten op het vrijthof eigenlijk wel een must do in Maastricht. Thee halen bij Blanche Dael en koffie bij Simon Levelt en je bent klaar. Als boekfanaat ga ik altijd even naar de oude dominicanenkerk. Een kerk omgebouwd tot boekhandel die mening ander boekhandeltje in het niets laat vallen. Zeker de speciale edities in het Engels van de oude klasiekers zijn een stand waar ik dan ook iedere keer weer te vinden ben. Het is zelfs eens het decor geweest van een (iets was teleurstellende) Harry Potter avond.

Dan gaan we een 20 minuutjes rijden met de auto naar het, uh, leuke Luik. En dan met name het Mediacity shopping center. Een shopping center met mooie ruime parkeervakjes en liften. Met een mooie gladde vloer. Ideaal met kleine kinderen. Heb je hier dan ook iets wat Maastricht niet heeft? Jazeker, de Primark. En een best mooie ook nog. Voor zover de Primark mooi kan zijn. Ik geef wel de tip om meteen bij opening daar te zijn, gedurende de dag wordt het namelijk drukker en drukker daar. Ook was er nog een andere winkel die in Nederland niet te vinden is met goedkoop spul. Verder natuurlijk de algemeen bekende H&M e.d. Het fijne is, het is een lang winkelcentrum. Je hoeft nergens op of af (tenzij je daar echt naartoe wil en dan zijn er liften) en er is voldoende eetgelegenheid wat niet alleen vette tjats is. Alleen de toiletten zijn een issue. Ze zijn duur en niet bepaald super schoon, dus houd daar rekening mee. Shoppen in Luik dus toch wel een plus. Romantisch is het zeker niet, wel lekker praktisch en leuk.

Dus denk je ik wil op vakantie naar Zuid-Limburg en wil daar gaan shoppen. Met kindjes naar Luik (Oja let op met je navigatie, als ze zeggen links bedoelen ze dus links onder de bruggetjes door, niet eroverheen en dan links want dan rij je heeeeeelemaal verkeerd. Goed op de bordjes letten! Het blijft natuurlijk België hé) en wil je leuk shoppen met je vriendje, vriendinnen, moeder, wie dan ook die goed ter been is, Maastricht is toch wel een leuke stad ook. Alleen jammer van die sjengen.










Reacties

Populaire posts van deze blog