Doorgaan naar hoofdcontent

Een bulletjournal

Je hebt er vast wel eens over gehoord en ze zien liggen bij de Hema, Action, Xenos en andere winkel, het bulletjournal. Een bullet journal (BuJo) is een agenda, dagboek en to do-lijst in één. Het is geen digitaal wondermiddel, maar een methode om taken, afspraken, deadlines en gedachten in een opschrijfboekje te ordenen. Een bullet journal werkt volgens het trechterprincipe: na de index en de keys begin je met een jaaroverzicht van de komende twaalf maanden. Daarna maak je een maandoverzicht, een weekoverzicht en als je wilt ook nog een dagoverzicht. Je zet er alles in. Afspraken, lijstjes, doodles die je wilt tekenen. Alles wordt opgeschreven en bijgehouden in de index (inhoudsopgave).


Je hebt nodig: een bulletjournal (mogen lege bladzijdes zijn, met lijntjes of met puntjes) met een goede kaft en bind. Ik heb er een gekocht met een pakketje van het kruidvat, koop deze niet tenzij je er in wilt oefenen. Ik ben er nu ongeveer een week mee bezig en het hangt nu al met plakband aan elkaar. Maar snel vol kliederen dus. Bij de Hema heb ik potloden en verschillende kleuren fineliners gekocht. Die zitten in een handig doosje dus je kunt ze makkelijk meenemen. Voor de rest heb je nodig, uh, tijd en een hoop creativiteit. Je stopt namelijk je hele zelf in het boekje. Op de eerste bladzijde heb ik dan ook een soort van titelpagina gemaakt. Handlettering is trouwens iets wat veel komt kijken bij het maken van de bladzijdes. Vind je dit leuk om te doen, heb je meteen een schriftje om je creaties en ideeën in op te bergen. Ik ga het een beetje therapeutisch gebruiken. Het idee is een opgeruimd hoofd te gaan creëren. Door alles op te schrijven hoef je minder na te denken, je kunt een checkje bij je gedachtes zetten. Dit helpt mij een beetje rust te geven aan mijn gedachtes. Ook af en toe een motivatie spreukje ertussen kan geen kwaad.

Je begint met a year in a glance, oftewel je jaaroverzicht.Dit mag lekker abstract zijn. De voorwaarde van een bulletjournal is namelijk dat je geen plannen vooruit maakt. Op zich best vervelend, want je moet ook afspraken vooruit opschrijven. Hoe dat op te lossen weet ik nog niet helemaal. Wij hebben nog steeds onze gewone huis-agenda op de kast liggen waar alles van iedereen in wordt geschreven. Op zondag schrijf ik het dan over in mijn journal. Op zich best fijn. Zo zit het goed in je hoofd wat je die week allemaal gaat doen en waar je aan moet denken. Het wordt dan een beetje automatisch opgeslagen zonder dat je erover nadenkt. Mijn jaaroverzicht staat op twee bladzijdes. Ik had nog wat plek over en maakte er een maand aftelkalender bij. Als de maand om is, wordt het blaadje ingekleurd. Je mag je journal zo versieren als jij wilt.

 Na je jaaroverzicht ga je over tot een maanoverzicht. Je begint dan met een mooie titelpagina. Deze mag uiteraard weer zo creatief zijn als je zelf wilt. Het is leuk om je maand een bepaald thema te geven. Ik ben pas in februari begonnen, dus jullie zullen voor de rest veel hartjes zien. Toch wilde ik er voor januari ook een maken. Ik vond deze afbeelding mooi toen ik hem vond op pinterest (was wel voor een andere maand) en heb hem zo goed als mogelijk nagetekend. Na de maandtitelpagina vind ik het leuk om er een quote van de maand bij te plaatsen in hetzelfde thema. Ik vond deze wel heel toepasselijk. Dat, en ik ben natuurlijk een Potterhead en kon Professor Perkamentus niet ontbreken.


 Bij je maand overzicht kun je zogenaamde trackers plaatsen. Hiermee kun jij aan het eind van de maand zien wat je nou allemaal gedaan hebt. Je mag zelf kiezen voor welke trackers je gaat. Zo heb ik een weight tracker, eet-tracker, beweeg-tracker, game-tracker en houd ik bij hoeveel tijd ik nou echt voor mijzelf heb. (Dat houd in wanneer Yorick thuis is, als Link slaapt heb ik dat ook alleen geld dat niet echt). Bij je week overzicht kun je hetzelfde doen. Zo houd ik bij hoeveel was wij nou eigenlijk doen, hoeveel water ik drink op een dag, hoeveel fruit ik eet op een dag, mijn mood en een to-do lijstje. Op deze manier kun je aan het eind van de dag als je ze bij werkt, of aan het eind van de week goed zien waar je volgende week meer rekening mee moet houden. Als je wat weinig water hebt gedronken kun je daar de week erna wat meer je focus op leggen.

Je kunt ook dingen voor een heel jaar bijhouden. Zo heb ik een lijstje gemaakt van games die ik nog wil spelen, boeken die ik wil (her)lezen en ga ik er nog een maken voor vakantiebestemming. Je kunt een wishlist maken (Ik heb er een van Blond Amsterdam, maar die is te lang om hier te laten zien) of bijhouden wat je al van een verzameling hebt. Zo kan ik een lijstje maken van de l.p.'s van Yorick. Zo hoef ik de volgende keer niet meer te twijfelen als ik in de platenzaak sta en me afvragen welke hij nou wel en welke hij nou niet heeft.

Tja denk je dan misschien, je kan dit ook allemaal met je telefoon. Er zit toch een theorie van een wetenschappelijk iets achter. Het menselijk brein heeft maar een bepaald vermogen. Laten we het bandbreedte noemen (Hier kun je meer over te weten komen in het artikel genaamd waarom arme mensen domme dingen doen, even googlen) Je kunt maar zoveel informatie tegelijk verwerken. Niet alleen moet je dan in die platenwinkel je telefoon erbij pakken, je moet ook de juiste app gaan zoeken, waar staat die ook alweer, oh shit heb ik het wel bijgewerkt? Over het algemeen werkt dat gewoon niet zo goed. Je journal heb je, als je het goed doet, altijd bij je en werk je iedere avond eventjes bij. Het is altijd up-to-date. Ook je index die je in het begin maakt is een mooi overzicht waar je al je lijstjes hebt staan. Dan moet je niet vergeten eventjes je pagina's te nummeren.

Dus conclusie: Probeer het eens uit. Of je vind het super tof, of je vind er niks aan. Voor mij is het in ieder geval een mooie manier om mijn hoofd een beetje leger te maken en dingen minder snel te vergeten. 









Reacties

Populaire posts van deze blog