Doorgaan naar hoofdcontent

De gezond etende baby

Hoera je bent zwanger, gefeliciteerd. Wat een mooie, leuke en spannende zul je tegemoet gaan. Je zult nooit meer zo een wonder mee maken en dit is de leukste tijd van je hele leven. Oja, hier heb een lijst zo dik als de complete dikke van Dale met wat je allemaal niet meer mag eten en/of doen. Herkennen jullie het een beetje? Hoeveel eten je tegenwoordig moet laten als je zwanger bent is ongehoord veel. Het is zo veel dat lang niet iedereen zich er meer aan houd.

Onlangs zijn er artikelen op de Facebook pagina van ouders van nu langsgekomen over wat je wel en vooral niet mag eten als je zwanger bent. Ze hadden het zelfs over pepernoten, hier zou te veel kaneel in zitten. Slaan we een beetje door met zijn allen? Misschien. Er was alleen dan een reactie die ik niet helemaal kon plaatsen, en eigenlijk ook wel heel erg wel. Een meisje reageerde met "Ik maak al jaren de kattenbak schoon, je maakt mij niet wijs dat dit ineens gevaarlijk is." en dat is een beetje het hele probleem. Niet alleen weten we het allemaal zelf wel beter, we weten niet eens waarom het niet mag.

Ik liet altijd netjes de rauwmelkse kazen, alcohol, kattenbak en het rauw vlees staan. Ik dacht alleen dat dit was voor een salmonella voedselvergiftiging. Hevige diarree kan namelijk wee opwekken werken. Ik kwam er pas bij Link achter (12 jaar na Joni!) dat dit voor een heel andere reden was. En ik heb mij tijdens alle zwangerschappen toch wel heel goed ingelezen. Salmonella (hoewel je dit ook niet wilt als je zwanger bent) is niet de reden dat je het eten moet laten staan. Listeria wel en Toxoplasmose helemaal.

"Toxoplasmose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een parasiet (Toxoplasma gondii). De parasiet wordt meestal van dieren op mensen overgebracht. Toxoplasmose plant zich voort in katten. De kat is dan ook de grootste overdrager van toxoplasmose aan de mens. Ook andere dieren zoals varkens, schapen en koeien kunnen besmet zijn en de infectie overdragen. Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking loopt tijdens zijn leven een toxoplasmainfectie op.
Toxoplasmose is in principe ongevaarlijk, maar als je zwanger bent, is er wel een risico. De moeder kan haar ongeboren kind besmetten via de placenta (moederkoek). Dit noem je congenitale toxoplasmose. Voor de baby is toxoplasmose wel gevaarlijk: er kunnen afwijkingen aan het zenuwstelsel of aan het oog ontstaan. Als de moeder vroeg in de zwangerschap besmet raakt, kan dat zelfs leiden tot een miskraam. Infectie in een later stadium kan leiden tot vroeggeboorte." Gezondheidsplein

Jaarlijks zijn er ongeveer 70 tot 100 gevallen van listeriabesmetting bekend. Dit is niet veel, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn.   "
Zwangeren, pasgeboren baby’s, ouderen en mensen met een verzwakt afweersysteem lopen meer risico bij een besmetting met listeria.   
Bij mensen met een sterk verminderde weerstand kan listeria ernstige ziekten veroorzaken zoals bloedvergiftiging, hersenvliesontsteking, ontsteking van de binnenwand van het hart, maagdarminfecties en infecties van huid en ogen. 
Bij zwangeren kan een infectie leiden tot een miskraam of vroeggeboorte." Voedingscentrum

Ok, nu even genoeg geschrokken. Nu zijn er mensen die zeggen, 70 tot 100 gevallen is niet veel, dat gaat mij dus niet overkomen. Het zijn 70-100 gevallen per jaar juist OMDAT er zo veel wordt gewaarschuwd. Het zit alleen in meer dan men vroeger dacht. Zoals cervelaat. Ook leverproducten en orgaanvlees zijn niet goed voor je in te grote mate. Hier zitten veel te veel vitaminen in die kunnen leiden tot oogproblemen bij je kindje. Kun je dan nog iets eten? Ja hoor, er is nog genoeg.

Ik lijk nu wel heel erg te waarschuwen, maar dat was niet helemaal waar ik heen wilde gaan. Wel een beetje trouwens, dat je toch echt wel moet luisteren naar voedingsadviezen, maar dat deze adviezen ook echt eens goed verteld mogen worden. Er heeft mij voorheen nooit een verloskundige er echt op gewezen wat er kan gebeuren als je bepaalde keuzes maken. Dat ene glas wijn wat vroeger wel mocht en oudere nog steeds aanprijzen als zijnde goed voor je hart, kan toch echt wel effect hebben op je ongeboren vruchtje.
Alleen de goedkope brie op het stokbroodje van de kantine op je werk die gemaakt is van gepasteuriseerde melk is dat niet. De blikken die je krijgt van mensen zeggen soms meer dan genoeg. Je hoeft echt niet alles te laten staan wat je lekker vind. At je echt zoveel filet americain? Er bestaat een vega versie van, maar heb je het echt nodig? 

Er moet gewoon meer balans komen tussen wat je wel mag eten en wat je beter kan later staan. Zo ook als de baby eenmaal geboren is. Je mag kiezen of je borstvoeding of kunstvoeding gaat geven. (echt waar, flesjes, echt?! weet je het zeker, wil je het niet proberen, tja in het begin is het even doorbijten, er moet toch eelt op je tepels komen (wat?!?!) het is toch het beste, ja iedereen moet er doorheen, nee weet je het zeker, heel zeker, je kan ook afkolven en dat geven, nee heel zeker, echt geen borstvoeding?). Kies je voor borstvoeding mag je nog veel niet. Of zoals zovele doen, een glaasje en dan afkolven maar. Je hebt de groep, het komt toch allemaal van dezelfde fabriek ik pak die van het Kruidvat wel, is goedkoper (Kan kloppen, Lily groeide er niet goed mee), de groep die alleen maar voor puur en biologisch gaan (want dat is gezonder) of zoals ik, gewoon lekker een standaardje ertussenin. Iedereen mag uiteraard zijn/haar voorkeur gebruiken. Het vervelende is alleen dat je geen echte informatie krijgt om je keuze te maken. Is de melk van het Kruidvat wel echt hetzelfde als de Hero, Hipp of Nutrilon? Sommige baby's doen het beter op de een dan op de ander. Switchen van merk tussendoor kan ook niet zo maar, daar krijgt de baby dan weer last van. Om van iedere verpakking er een te kopen en uit te proberen is financieel ook niet echt een oplossing. Een pak kost gemiddeld toch een 10 euro. Die ga je niet een dag gebruiken en dan weggooien. Probeerverpakkingen krijg je niet, want er mag geen enkele vorm van promotie zijn voor kunstvoeding ter bevordering van de keuze voor borstvoeding. Bedankt WHO!

Dus je zit met een soort een beetje opgescheept en wordt er al vaak gedacht aan koemelk-intolerantie
terwijl provocatietesten dan weer op niets uitkomen. Dan ga je maar speciaal voedingen geven. Ik merk dat dit tegenwoordig toch meer lijkt te gebeuren dan voorheen. In de Facebookgroepen voor mama's waar ik in zit, zitten veel meer baby's met speciaal voeding en dan blijkt het voor niks te zijn. Misschien toch eens iets van samples gaan geven? 




Dan komen we vanzelf aan bij het issue van de opvolgmelk. (opvolgmelk is melk voor baby's vanaf 6 maanden, een zuigeling is over het algemeen gezien een baby van 0 tot 6 maanden) Een discussie die ik al meermaals heb gevoerd door dit artikel. de zin die het hele artikel samenvat is "De WHO staat hierin niet alleen, UNICEF stelt ook dat een zuigeling geen opvolgmelk nodig heeft, en het product ongeschikt is voor kinderen jonger dan 6 maanden. Deze aanbeveling is ook vandaag de dag gewoon van kracht."   juist ja. Hier baseren mama's
op dat hun kind geen opvolgmelk krijgt, maar de standaard 1 blijven geven. Hierdoor mist hun kindje voedingstoffen die het nodig heeft. Er zou meer suiker in zitten volgens geruchten op het, uiteraard veelgenoemde, Facebook. Even een kort onderzoek van 2 minuten leert mij dat dit helemaal niet waar is. Er zit iets meer lactose in (melksuiker), maar er zit ook meer melk in, dus logisch. Mijn onderzoek? Ja, ik keek naar de ingrediëntenlijst op de achterkant van de verpakkingen. (Ik heb nu eenmaal geen refractometer of andere apparatuur om concentraties mee te bepalen in huis, een pipet is me al te duur) Er staat nog meer in het artikel, zo zou er meer ijzer in zitten (dit is waar), en te veel ijzer is niet goed (dit is ook waar). Er staat alleen nergens hoeveel ijzer te veel is, en of er te veel in de verpakking zit (Even ter duidelijkheid, er zit NIET te veel ijzer in opvolgmelk. stel de grenswaarde is 5 en alles daarboven is
slecht. Dan zou in standaard bijvoorbeeld 0,01 zitten en in opvolg 0,02. Er zit meer in, maar niet te veel). Even tussen de regels door lezen. Mijn advies (en dat van heeeeeeeel veel voedingsdeskundige, kinderartsen en ander echt geleerde mensen) ga mee met de behoeftes van je kind. En kom niet aan met borstvoeding hoef je ook niet op te waarderen, nee dat klopt. Je borstvoeding past zich aan aan de behoeftes van jouw kindje. Het veranderd dus mee. In het artikel staat trouwens nergens dat er meer suiker in zit, dat heeft ooit iemand geroepen en de rest gaat daar maar in mee.

Ik schrok trouwens dat de helft van de mama's die mijn poll op insta hebben ingevuld denken dat niet alles wat op de verpakking staat klopt. Er zijn inderdaad heeeeeeeel veel misleidende producten en verpakkingen. Zo zou er in de vanillevla van de Optimel geen vanille zitten. Even een opheldering. Op de verpakking zelf mag in principe staan wat ze willen. Dit moet je ALTIJD kritisch beoordelen. In de ingrediëntenlijst staat altijd wat er ECHT in zit. Als op de verpakking een sinaasappel staat van een smoothie, dan mag hier gewoon andere zooi in zitten, in de ingrediënten lijst staat dan dat er een druppeltje per 382752041Liter in zit. Dit hoort gewoon te kloppen. De verpakking zelf kan (mag) enigszins misleidend zijn, de ingrediëntenlijst MOET kloppen. En daar staat de precieze hoeveelheid suiker, en die is dus hetzelfde. Daar wordt zo streng op gecontroleerd, daar is echt niet mee te sjoemelen. Geloof een laborant, wij houden ons netjes aan de regels. Zeker als het aan komt op babyvoeding.

(Het is trouwens waar dat er voor opvolgmelk promotie mag worden gemaakt. Nu zeggen mensen dat de opvolgmelk daarom is gemaakt, of dit waar is of niet doet er eigenlijk niet toe. Persoonlijk vind ik het wel prettig om een informatie te krijgen. Zelfs je verloskundige of kraamverzorgende mag geen advies geven over welke babyvoeding je het beste kan kiezen. Ik zeg, bedankt voor de informatie!)

Ok, dat hebben we gehad. Dan de rijstebloempapjes. Te veel rijst wordt tegenwoordig trouwens afgeraden. Dit is geen onzin. Dit mag je echt aannemen. Artikel van voedingscentrum. Dus af en toe een beetje afwisselen. Dan sta je daar voor het rek. Bambix, dat kennen we. Bambix met vanille lijkt ook wel lekker. Biologische, oh lijkt dan wel gezonder. Dan nijg je naar de biologische, maar als je dan gaat kijken blijkt in die van de Bambix minder suiker te zitten. Wij geven de Bambix omdat ik hier goede ervaringen mee heb, maar kies je dan voor biologisch of voor minder suiker? Wat is dan de betere optie? Niemand die het je zegt. 

Dan wordt je baby ouder en gaat het behoefte hebben aan fruit en groentjes. Fruit kun je lekker prakken. Een banaantje hier, een peertje daar. Persoonlijk neem ik potjes. Hetzelfde met de groentes. Ik zie ze zo vaak voorbij komen. Mama's die dan vol trost hun keuken showen met maar liefst 20 bakjes groentjes helemaal klaargemaakt.

Het is dan alleen zo jammer dat ze alles gekookt hebben. Ook nog prak-gaar en niet prik-gaar. Kijk daar alle voedingsstofjes het gootsteentje in gaan. Niet meteen aangesproken voelen! Ik weet zeker dat er veel mama's het wel echt goed doen. Het andere jammere vind ik altijd de weinige variatie. Krijgen kleine Mees en Pip (Ja ik kijk Oogappels) dan echt iedere dag worteltjes? En de week erna broccoli? Ik koop potjes. Die zijn echt super gecontroleerd en eerlijk gezegd kan ik ze niet zo voedzaam maken. Je hebt er ook biologische varianten van. Mijn voorkeur? Die wat in de bonus is...Dan koop ik van alles wat. Link krijgt aardappels, rijs, quinoa, pasta, stamppot of een stoofschotel en iedere dag weer anders. Daar let ik dan extra op.

Moeten we dan nog echt doorgaan naar de boterhammen? Jeejtje. Je baby is een half jaar oud en je bent nu al een grotere voedingsdeskundige dan Sonja Bakker. Ik zie het persoonlijk niet meer. Ik heb soms echt geen idee wat ik nu aan het doen ben. Ik ben wel iemand die toch wel de richtlijnen van het Consultatiebureau en het Voedingscentrum volgt. Iedereen heeft zijn eigen mening, maar persoonlijk denk ik toch dat zij het beste voor hebben voor onze kindjes. Ook al past dat niet helemaal in onze eigen denkwijze. Een voorbeeld, je mag thee geven, maar dan wel rooibos, biologisch en ook nog die van Holland&Barret en dan uit een beker of van een lepeltje zodat hij meteen leert normaal te drinken. Soms denk ik ook wel eens, is die van de Pickwick dan echt zo slecht? Een tuitbeker is toch echt veel handiger want dat kan hij zelf drinken, hij vind het niet zo lekker en zijn flesje wel dus dat is dan beter toch? Dan moet ik even terug denken aan het meisje met de kattenbak, ze hebben echt het beste met ons voor. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig echte informatie is.




De polls zijn gehouden in mijn story op Instagram. Deze zal ik altijd anoniem en met respect gebruiken. Wil je de volgende keer ook meedoen? Volg mij dan op Instagram: https://www.instagram.com/tussenluiersencocktails/

De baby in het begin is kleine Linkie.













Reacties

Populaire posts van deze blog