Doorgaan naar hoofdcontent

2019 het jaar van het ontspannen

Nieuwe jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Zo gaat het toch meestal? New year, new me. Meestal neem ik dit met een korrel zout, maar dit jaar kan daar misschien een beetje verandering in komen.

Zoals ze zongen in Mary Poppins returns, there is no way to go but up... Zo voel ik mij op het moment ook een beetje. Erger kan het emotioneel gezien niet worden en we zijn begonnen aan de lange en moeizame tocht omhoog. Helaas lijkt mijn dal een beetje op de grand canyon en heb ik flink wat klimmen om te doen. Ik doe eigenlijk nooit aan goede voornemens, dat is veel te lastig vol te houden. Zeker als je ze aan iedereen verteld. Dan gaan mensen daar naar vragen en lijkt het meer een taak te worden dan iets wat je zelf leuk vind om maar niemand teleur te stellen. Daarom heb ik dit jaar gewoon een paar, hoe moet ik het noemen? Zelf-beloftes gedaan.

1. Ik ga proberen gezonder te eten. Ik zet er geen streefgetal op de weegschaal bij (dat zou ongeveer
30 kilo minder zijn en is eigenlijk te groot om te halen op korte termijn waardoor ik het opgeef) ik ga ook mijn hele eetpatroon niet omgooien. Ik ga gewoon af en toe een andere keuze maken. Toch eventjes extra een glas water drinken en tussendoor een stukje fruit eten. Yorick heeft een app die hem eraan herinnert om een glas water te drinken. Zo ver ga ik niet. Het is gewoon als je iets wilt drinken even niet nadenken en gewoon de kraan open zetten. Of als ergens bent en ze vragen wat je wilt drinken, kies dan gewoon voor een glaasje water.




2.
Ik ga proberen minder te kopen. Ik heb alle nieuwsbrieven uitgezet en alle verkoopgroepen op facebook staan stil. Ik merkte dat ik vooral de laatste maand een beetje vaak gekeken heb naar alle aanbiedingen. Mijn mantra is, als ik het niet nodig heb koop ik het niet. Al is het 99% afgeprijsd, ik hoef het niet dus ik koop het niet. Soms ben ik een beetje shop-a-holic (heb ook alle boeken gelezen). Het zelfde geld voor de kinderen. Ik koop vaak kleding voor ze terwijl ze de kasten niet meer dicht krijgen. Nu krijgen ze kleedgeld (wat wij beheren in een portemonnee) en iedere drie maanden na het kindergeld gaan we kleren shoppen. Dan maken we er een leuke dag van. Het is vervelend als je zo dicht bij de stad woont en je snel even dingen kunt halen, dan betaal je toch steeds weer parkeergeld en kom je met meer meuk terug dan je voor ging.

3. Ik ga proberen aan te trekken wat ik fijn vind. Dat betekend geen goedkope hema onderbroeken
mee, geen effen topjes van de only omdat ze zo goedkoop zijn meer, geen nep all-stars omdat ze zo goedkoop zijn of toevallig al bij de salontafel staan mee. Nee, ik ga weer proberen er een beetje fashionable uit te zien. Niet alleen dat, maar ook gewoon een lekkere sweater. Ik zag laatst een meisje met een sweatshirt aan zitten bij het hard roch café in Amsterdam. Voor de rest zag ze er super netjes uit en raad eens... Het zag er nog leuk uit ook. Als je haren in model zitten en de rest allemaal ook ziet het er helemaal niet slonzig uit. Dus gewoon lekker aantrekken wat ik leuk vind. Niet omdat ik denk dat het zo hoort omdat het twintig jaar geleden de stijl was, of omdat het lekker goedkoop is. Nee, ik ga niet langer meer voor dingen die niet lekker zitten. Ik ga weer een beetje mijzelf worden. Met haarstijl, schoenen, kleding en alles. Past misschien niet helemaal bij nummer 2, maar ik ga dit dus niet gespreid doen! Even sparen en als ik iets nodig heb het dan halen en niets anders meer.

4.
Ik ga meer lezen en gamen en ontspannen. De boel de boel laten. Niet vies laten worden of een rommelzooi of wat dan, maar niet de hele denken ik moet dit nog, of dat nog. Misschien ook even accepteren dat ik psychisch gewoon niet in orde ben. Dat ik het niet kan volhouden om alles te laten lopen zoals het altijd deed, maar om ook echt even te ontspannen. Zonder mij schuldig te voelen hierover. Dat misschien nog wel het meest van alles.
Ook lekker niksen of treuzelen. Gewoon een uur de tijd nemen om mijn haren te krullen met een stijltang zonder dat daar en specifieke reden voor is. Oftewel meer tijd aan mijn "hobby's" te spenderen. Hier ook tijd voor vrij maken. Dus ik ga proberen de deken voor Link af te breien, een kaart te handletteren, een tekening te maken,  een boek vol te bloggen, een unicorn-rainbow cake te maken met verschillende kleuren en botercrĂ©me en al en gewoon te ontspannen.


5. Oei, nu al moeilijk. Toch vind ik 5 een mooier getal. Leren genieten van de kleine dingen. Een beetje in het thema van dit jaar. Ontspan. Laat alles gaan en vallen en los en vliegen en weet ik wat nog allemaal. Gewoon, adem uit en ontspan. Oja, en ik wil Yoga gaan doen.

Misschien niet de grootste dingen om aan te werken dit jaar, of misschien wel. Ontspannen is iets wat ik 35 jaar nog niet heb geleerd, dus dat zal niet in een jaar tijd gebeuren ben ik bang. Ach, het komt allemaal wel.

Wat zijn jullie beloftes voor jezelf dit jaar?








Reacties

Populaire posts van deze blog