Doorgaan naar hoofdcontent

drie en een halve kruisjes


Vijf jaar geleden werd ik 30. Wat zag ik daar tegenop. Volgens mij heb ik jaren geroepen gewoon 29 te blijven. Zondag word ik er al 35 en doet het me niet zo veel meer. Ja het is oud, maar je kan er toch niets tegen doen.



Zo rond mijn verjaardag denk ik altijd na over het afgelopen jaar. Doen jullie trouwens ook rond mijn verjaardag, of nou ja iets erna, alleen heeft dat niks met mijn leeftijd te maken maar met die van Jezus (Lees zoals ik het uitspreek Chei-zoes voor een leuker effect). Met een groter getal doe je vaak niet alleen het afgelopen jaar, maar de hele leeftijd overdenken. Tenminste dat doe ik, nu, kan ook door mijn huidige mentale staat komen. Even alle 35 verjaardagen opnieuw beleven. Voor zo ver ik ze me herinner natuurlijk.

Dan beginnen we natuurlijk met de kerstboom. Klinkt een beetje raar, maar goed. Tegenwoordig heb ik hem al eerder op staan, staat wel zo gezellig. Toen ik jonger was werd deze pas op 17 december opgezet. Vaak ook echt die dag, de dag na mijn verjaardag. Als ie al eerder op stond voelde ik mij toch minder jarig. Ook al hangen er dan slingers. Kan trouwens ook komen dat een voormalig stiefvader altijd een mega spektakel ervan maakte. Een kerststal ter grootte van de hele voorgevel. Met een kampvuurtje bij de herdertjes en weet ik wat allemaal. Zelfs de drie wijze koningen en de herdertjes werden met de dag verplaatst. Je moet maar ergens je goesting in vinden toch?

Er was ook ooit een verjaardag die ik in de familiekamer van het ziekenhuis heb gevierd. Niet omdat ik ziek was trouwens, maar omdat mijn moeder was geopereerd en daar lag. Dat was toen voor mij een grote verrassing. Weet ik niet meer aangezien ik drie was ofzo, maar ik neem dat gewoon aan. Lijkt me als moeder zijnde ook wel moeilijk om in het ziekenhuis te moeten liggen als je kindje jarig is.

Of het jaar in Amerika toen het leek alsof iedereen mijn verjaardag was vergeten en het helemaal niet leuk was. Is trouwens al eens eerder geweest, toen ik 17 werd en thuis zat te wachten en er maar niemand kwam terwijl ik wel veel mensen had uitgenodigd. Dat ik altijd minder leuk. Ook drie jaar geleden toen ik stage liep bij een bedrijf waar niet de meest sociale en hartelijke mensen werkte en mij de hele dag nog niemand goedendag had gezegd. Gewoon niemand die ook maar iets tegen me had gezegd. Ik had overigens ook niet uitgedeeld op die stage, ook niet toen ik er weg ging. Was trouwens niet alleen bij mij zelf. Als we aan de tafel in de kantine waren zei er niemand iets, tenzij er iemand over de lokale voetbalclub begon. Niet een heel gezellig bedrijf om te werken dus.

Wat wel leuk is zijn de verjaardagen waar extra veel aandacht aan is besteed. Het volledig dronken worden op mijn zestiende verjaardag (dat mocht toen nog), of die keren toen ik klein was en mijn moeder me ontbijt op bed maakte. of die keer 8 jaar geleden dat ik naar mijn toenmalig vriendje in Manchester vloog en met de passagiers naast mij een gezellig gesprek heb gehad. Toen ze erachter kwamen dat ik jarig was hebben we met zijn drieën ieder een klein flesje wijn besteld en getoast op mijn verjaardag. Of twee jaar geleden, dat Yorick en ik beide vrij hadden. Toen waren we in een game-nerd zaakje koffie gaan drinken en hadden ze bij de Durlinger de laarzen die ik al een tijdje op het oog had eindelijk in mijn maat met 70% korting. Ja sorry ik heb iets schoenen en sale en zoiets is dan voor mij helemaal magisch en meant to be.

Ik kijk dan ook elk jaar weer uit naar mijn verjaardig (Behalve mijn 30ste, gelukkig heb ik daar niet veel van mee gekregen aangezien ik toen high was van de morfine die ik pijnbestrijding moest gebruiken in verband met een nekhernia). Misschien is het een decemberkindje ding. Veel mensen krijgen het jaar door op twee momenten cadeautjes. Afgezien van moederdag of vaderdag dan. Namelijk met hun verjaardag en met Sinterklaas/kerst. Ik heb dat niet echt. Ik krijg inderdaad cadeautjes voor mijn verjaardag en voor Sinterklaas/Kerst, alleen dat ligt maar een week tussen elkaar in. Ja het is inderdaad een beetje cashen in een maand, maar ook weer helemaal niet leuk. Je bent op een gegeven moment zoveel aan het verzinnen wat je zou willen krijgen dat je het helemaal niet meer weet. Het geld van de afgelopen verjaardag had ik pas in oktober opgemaakt (Wel de drie leuke mokjes voor gekocht). Ook was ik vroeger (lees -tot vijf minuten geleden en over vijf minuten weer waarschijnlijk) geen financieel wonder. Dit resulteerde er in dat ik meermaals mijn verjaardagsgeld maar heb uitgegeven aan kerstcadeautjes voor de kinderen of mijn ouders en zus.

Het leukste blijft natuurlijk de (naast de cadeautjes) het eten. Wie jarig is kiest wat we mogen eten. Meestal is dit dan zelfgemaakte frietjes met zelfgemaakt zuurvlees (Limburgs blijft Limburgs) en een heerlijke vlaai. Rijstevlaai met slagroom, linze-abrikozen zijn altijd lekker. Vroeger dacht ik trouwens dat als we bijvoorbeeld in Zeeland op vakantie waren en er werd geadverteerd met verse Limburgse vlaai dat dit bedoelde dat die mensen dat helemaal in Limburg waren gaan halen en dat alleen wij de echte Limburgse vlaaien hadden en de rest maar kopieerde. Nu weet ik (Ook sinds pas) dat een Limburgse vlaai een vlaai is die in zijn geheel is gebakken, dus met vulling en al. Een vlaai die blind is gebakken en waar de vulling pas later aan is toegevoegd is er dus geen. Aangezien bakken een van mijn leukere dingetjes is die ik doe wilde ik nog graag onderstaande taart met jullie delen. Gemaakt (Met heel veel moeite en mislukkingen zoals geklopte slagroom kopen als je verse moet hebben en niet op de verpakking keek, te weinig chocolade en nog vanalles wat mis ging) voor Lily haar verjaardag afgelopen oktober. Een triple chocolate en cookie taart naar een recept uit de allerhande wat ik nagemaakt hebt. Let op, gevriesdroogde en diepvries frambozen zijn niet hetzelfde.



Dus ik kijk uit naar aanstaande zondag en ben benieuwd wat mijn verjaardag dit jaar allemaal in petto heeft. Yorick neemt de kinderen aanstaande zaterdag allemaal mee de stad in (Dat is al een cadeautje op zich, een aantal uurtje helemaal alleen woohoo!!!) voor cadeautjes te kopen. Mijn verlanglijstje is lang genoeg dus daar zal het niet aan liggen. Hoe het verloopt zal ik nog wel eens vertellen.

Wat ik mij nou af vraag, wat waren jullie beste en slechtste verjaardagen? Laat het weten in de comments met je verjaardag erbij en wie weet krijg jij wel iets leuks op de dag zelf.








Reacties

Populaire posts van deze blog