Doorgaan naar hoofdcontent

Sinterkerststress

Gisteren schreef ik over de zogenaamde sintstress. De stress van het uitzoeken van cadeautjes en waar je pakjesavond kan gaan vieren. Wat een luxe eigenlijk dat wij ons daar druk over mogen maken. Vandaag ga ik het hebben over een heel ander stukje sintress die eigenlijk nog meesleept naar kerst.
Het financiƫle gedeelte.

Sinterklaas en Kerst vieren kost geld. Veel geld. Sinds kort spaar ik dan ook weer koopzegels. Dit is een makkelijke manier om geld opzij te zetten. Op een spaarrekening of in een potje is het toch makkelijk om geld te pakken voor als je het nodig hebt. Spaarzegels inleveren kost dan net weer een extra stapje om het te bewaren. Ik deed dit voorheen ook al vaker om zo te sparen voor cadeautjes. Ik begon hiermee in 2012.

2011 was namelijk een jaar vol met andere stress. Ik woonde in mijn eigen flatje en kreeg de eerste jaarafrekening van de energiemaatschappij. Ik weet het gehele bedrag niet meer, maar het was meer dan 1000 euro. Daar schrik je eventjes van. Ik betaalde al 150 per maand voorschot overigens. Dan ben je dus een behoorlijk grootgebruiker. Naderhand bleek dat mijn meter stuk was. De vorige bewoonster had geschoemeld en toen ik er kwam wonen was hij stuk en gaf hij 3X zoveel verbruik aan. Dat geld heb ik dus wel allemaal terug gekregen, maar toch moest ik een aantal maanden extra gaan betalen. Geld wat ik eigenlijk niet had. Ik was een student met een studiefinanciering (met lening, want als je studeert heb je geen recht op een uitkering! Ook niet als je kinderen hebt!) en toeslagen.

Toen vielen de toeslagen weg. Ik kreeg heel leuk een brief dat er een illegaal persoon in mijn huishouden was en dat alle toeslagen stop gezet werden. Dit betekend geen kindgebonden budget, geen zorgtoeslag, geen huurtoeslag en geen kinderopvangtoeslag. Dat is behoorlijk veel.
Ik heb al eens eerder verteld dat Zoey in Amerika is geboren. Als Nederlandse moeder krijgt zij in Nederland een dubbele identiteit. Toen wij weer in Nederland kwamen wonen heb ik alles gedaan volgens de regeltjes en haar netjes ingeschreven. Ik heb toen dan ook contact gehad met het RIVM en de Gemeente en na een tijdje kreeg ik een uitdraai waarin zij als Nederlandse stond en werd alles met terugwerkende kracht weer terug gezet.

Het probleem is alleen dat als je een maand inkomsten mist, of twee, en dan ook nog meer moet betalen, en je moet eten heb je een beetje een probleem. Dan komen er herinneringen en incassokosten bij. Kosten die je niet krijgt bij de terugwerkende kracht, maar die je dus wel moet betalen.

Zo snel kan het dus gaan.

Dit gebeurde allemaal natuurlijk voor de feestdagen. Ik heb toen dus een lening genomen om mijn huidige rekeningen te betalen en om mijn kinderen cadeautjes te kunnen kopen. Klinkt misschien een beetje stom, want die moet je achteraf terug betalen, maar dit was voor mij de enige manier om mijn kinderen de Sinterklaas en Kerst te geven waarvan ik vond dat ze die verdiende.

Daarom doe ik rond deze tijd ook altijd een beetje extra voor mensen die het nodig hebben. Niet iedereen die in de financiƫle problemen zit kan hier iets aan doen. Ik kon er niets aan doen dat de gemeente iets niet doorgegeven had bij het RIVM. Ik kon er ook niets aan doen dat mijn meter stuk was, omdat andere gefraudeerd hebben. Zo zijn er trouwens nog veel meer dingen mis gegaan met toeslagen/verzekeringen/loon/vanalles en lijkt het alsof mensen en computers ineens niet meer goed kunnen functioneren als mijn naam voorbij komt, maar goed.

Er zijn namelijk veel mensen die deze stress ieder jaar opnieuw moeten meemaken. Ik schreef al eerder over de ruilwinkel, en wat zij doen vind ik zo mooi. Echter wil niet iedereen afhankelijk zijn van instanties. Ook kan niet iedereen aanspraak maken hierop. Daarom mijn tips.

* Koopzegels, al eerder vermeld maar het werkt echt. De lidl heeft deze trouwens niet.Wij doen alleen koopjes bij de AH die ze bij de lidl niet hebben. Ook babyvoeding, luiers, wasmiddel en die dingen kunnen al behoorlijk wat koopzegels geven. Koop dit in de bonus!

* Marktplaats en facebook marketplace. Niet alleen om te kopen, maar ook om te verkopen. Je hebt vast nog spulletjes die je kinderen gekregen hebben, maar waar ze niets mee doen. Er zijn genoeg mensen die dit wel leuk vinden. Zo heb ik kleding, kinderboekjes, winterjassen en schilderijtjes verkocht. Dit geld heb ik in een apart potje gestopt en daarvan struin ik weer de koopjes af op deze plekken.

*Pepper.com en ibood.nl er zijn vast nog meer koopjessites, maar deze gebruik ik veel. Hier worden alle koopjes opgezet door gebruikers. Je moet trouwens wel snel zijn, want meer mensen gebruiken deze sites. Zo heb ik lego friends met 40 euro korting gekocht en in de zomer hebben we puma sneakers voor 30 euro gescored. Zo kan ik zien wat waar te koop is voor de laagste prijs. Het is ook leuk om net nieuwe winkels te vinden.

* Koopjeshoeken. Deze zijn altijd goed. Hier vind je voornamelijk kleine prulletjes om het aantal presentjes een beetje op te krikken voor weinig geld, of voor schoencadeautjes.

*Vier Sinterklaas het weekend erna. Dit kan natuurlijk niet met kindjes die geloven, maar wel met grotere. Je kan dan veel chocolade en snoep met 35% kopen. Zo ook gourmetvlees en soms zelfs cadeautjes. Als je het vlees dan in de diepvries stopt heb je het ook nog voor kerst of nieuwjaar.

*Neem black friday met een korreltje zout. Laat je niet gek maken door alle wilde kreten en gekleurde reclames. 20% korting klinkt als veel, maar valt vies tegen als het op de adviesprijs is. de adviesprijs ligt namelijk altijd hoger dan de winkelprijs. Kijk van te voren hoeveel het kost en hoeveel je dan bespaard tussen de prijzen. Vergeet niet ook te kijken naar verzendkosten. Gebruik op deze dag dan ook vooral pepper (is ook een app van) Om de echte koopjes er tussenuit te vissen.

*Kleren zijn een leuk cadeau. Mijn kinderen krijgen met kerst altijd minimaal een nieuwe outfit. Die kunnen ze dan met kerst aan doen en ze hebben een cadeautje. Dit vinden ze allemaal erg leuk. Dit mogen ook kleren zijn die ze erna nog aan kunnen doen. Jurkjes met kant en frutseltjes kunnen niet echt mee naar school. Een coole spijkerbroek met een topje en vestje wel. Als het nieuw is ziet veel er al netjes uit.

*Begin ruim van te voren. Dit wordt je uiteindelijk toch ruim van te voren door iedereen gevraagd, dus doe het nou maar.













Reacties

Populaire posts van deze blog