Doorgaan naar hoofdcontent

Een boekenclub en een mooi verhaal

Ik ben gisteren naar een boekenclub geweest. Nou en, nogal boeiend denk je dan, er bestaan zoveel boekenclubs wie is er nog niet geweest?
Nou ik dus. Ik was nog nooit bij een boekenclub geweest. Niet alleen dat, ik kon er helemaal niemand!
Dat is voor mij als introvertje een heeeeeele grote stap. Het is niet eens dat ik zo introvert ben, ik kan heel goed small-talk maken. Heb ook meerdere netwerk cursussen gehad en kan best (al vind ik dat zelf) een oppervlakkig gesprekje starten. Het is meer de omgeving en het niet voldoen hieraan dat ervoor zorgt dat ik het moeilijk vind om onbekende situaties aan te gaan.

Ik probeerde mij er zelf dan ook van te overtuigen dat ik daar op mijn plek zat. Ik zei ook voor we begonnen tegen mede-kandidaten dat we allemaal een gemeen goed hadden. We vonden het allemaal leuk om eens naar een boekenclub te gaan. Toch was ik in eerste instantie bang om mijn mening te gaan geven. Wat als dit allemaal literaire hoogleraren waren die niks zagen in de visie van een thuisblijfmoeder. Gelukkig viel dat ook allemaal wel mee en zaten we daar met veel (oudere) vrouwen en een jongere man.

Wij kregen een kort verhaal voorgelezen waarna wij het verhaal een cijfer mochten geven. Het verhaal sloot wel bij mij aan. Het ging (of dat haalde ik eruit) vooral over de perfect lijkende naar de buitenkant, en de buitenkant naar jou toe. jij lijkt ons perfect is dan ook een mooi verhaal om eens te lezen. Vooral nog twee, drie of vier keer en alle woorden naar je toe trekken. Hoe vaker je ze leest hoe meer betekenis ze krijgen. Zo heb ik het thuis nogmaals gelezen (Met mijn al bekende kopje thee) en herken steeds meer.



Maar even terug naar de lees en lunch. Het namelijk niet zomaar een saaie stoffige boekenclubje. Wij kregen tijdens de bespreking een lekkere lunch. Helemaal plantaardig in biologisch afbreekbare bakjes. Persoonlijk denk ik dan weer aan de omstandigheden van de mensen die de bakjes maken en als je echt beter voor het milieu wil zijn kun je beter afwassen, maar dit is al een goed idee. Tijdens deze lunches worden er gerechten gemaakt met voeding wat voorkomt in het boek of het verhaal. Als je het verhaal al eens hebt gelezen vraag jij je wellicht af welke voeding er dan in voor komt, dan had ik namelijk ook, maar er komt dus gist, mout en bier in voor. Dit werd verwerkt in een aardappel-maïs soep. Super leuk! Verder kregen we nog een bagel met een groentjes-salade en een cupcake op plantaardige basis.
Allemaal erg lekker gemaakt en het eten liep mooi over in het lezen en in de discussie. Het vulde dan ook mooi het gesprek aan en waas niet storend.

De hele lees'n lunch werd gehouden in de openbare bibliotheek in Heerlen. Het glaspaleis of Schunck ook wel genoemd. Lijkt in eerste instantie een saaie plek voor een leuke bijeenkomst. Dit was het echter niet! De omgeving deed er eigenlijk helemaal niet toe. Het feit dat er boeken om ons heen waren was zelfs een leuke finishing touch. Dat vond ik tenminste.

De discussie werd geleid door Jenneke van Genechten. Een jonge dame die heel goed weet wat ze doet. Niet in een hokje te plaatsen in ieder geval. Toch betrap je er steeds op dat je iemand een beetje beoordeeld als je een hand geeft. Met haar gekleurde armen verwacht je meer een alternatief persoon. Tijdens het gesprek merk je dat ze toch wel veel op je lijkt en ze zou zo bij de wereld draait door aan tafel kunnen zitten (Niet ik daar zou kunnen zitten, maar je snapt vast het idee).
Ze leidde de discussie dan ook erg goed. Iedereen de kans geven zijn/haar mening te zeggen zonder hier ook maar enige draai aan te geven.
Wat ik persoonlijk dan weer jammer vind is dat ze haar laptop bij zich had. Ik ben een nogal ouderwetse lezenares en vind dat boeken op papier moeten staan. Zo ook vragen over de boeken.  Dat is dus een beetje een persoonlijke mening.

Al met al was het dus een erg leuke ervaring. Ik heb dan ook besloten vaker naar hun lunches te gaan. Ik heb mij laten vertellen dat ze vaker over boeken gaan en dat dit een beknoptere versie was.

Dus als je twijfelt naar een boekbespreking te gaan, ik zeg doen. Als het niets is, heb je tenminste lekker gegeten...






Illustratie vanuit het artikel uit NRC handelsblad. Zie link eerder in blog voor het verhaal en de bron van de tekening.

De lees'n lunch werd georganiseerd door lettergeniek in samenwerking met Schunck
De kosten waren 10 euro per pesoon incl lunch en onbeperkt koffie/thee/munt-sinaasappel water.
Het blog is geschreven op eigen initiatief en een eerlijk en duidelijke mening over de lees'n lunch





Reacties

Populaire posts van deze blog