Doorgaan naar hoofdcontent

Tien standaard maar niet zo standaard opvoedkundige manieren

Je kent het wel overal krijg je adviezen over bepaalde methodes.
Vooral je gevoel volgen zeg ik dan altijd.
Na (of nou ja bij) 4 kinderen is dat gevoel natuurlijk wel een beetje ontwikkeld.
Ik geef dan ook geen tips.
Ik leg alleen uit welke methodes ikzelf toepas.



  • Flesvoeding: Ja ik geef flesvoeding. Na 5 dagen vol pijn, stuwing en ongemak met een blaar op mijn tepel toe was ik er om twee uur in de nacht klaar mee en zijn wij een fles gaan uitkoken en de voeding gaan geven. Flesvoeding is op zich vrij standaard om te doen. Het enige, ik gebruik dus Hero flesvoeding. tegenwoordig wordt er vooral gekozen uit nutrilon, iets van een biologische variant of het kruidvat merk. De eerste omdat deze naambekendheid heeft. De tweede omdat mensen nu eenmaal geloven dat biologisch echt beter is en de derde vanwege het financiĆ«le aspect. Ik kies voor mijn Hero omdat mij deze is aangeraden bij Joni toen zij was geboren. Het idee erachter was dat hier toch minder toevoegingen in zaten en dus zachter was voor de darmpjes. ik heb het bij Joni, Lily en nu Link gebruikt en eigenlijk geen krampjes gehad. Gebruik tegenwoordig ook rooibosthee om de melk mee aan te maken (biologische van de tuinen jaja soms is die beter) en ik roer het poeder door met een vork. De vork is een methode om minder lucht in de oplossing te schudden. 

  • Luiers: Met vier kinderen gebruik ik geen wasbare luiers, ik herhaal geen wasbare luiers. Ik gebruik Pampers, of Etos, of Kruidvat of wat dan ook in de aanbieding is. Wat ik dan wel doe is de luierdoekjes van de AH puur gebruiken. Na de lijst van billendoekjes van de consumentenbond te hebben bekeken hebben wij voor deze variant gekozen. Ik vraag mij ook af wat nu echt beter is voor het milieu? Is dit niet zoals het hele zakdoekjes verhaal? Dat uiteindelijk blijkt dat papieren zakdoekjes wellicht toch beter zijn dan katoenen. Heeft met wassen en dergelijke te maken. 

  • Badderen: Mijn baby gaat om de dag in bad. Ja echt, zo veel! En nee, wij badderen niet in moedermelk (wordt je daar echt schoon van?) of in een of andere natuurlijke rommel. Nee wij gebruiken Tiny rituals. Ten eerste omdat ik het super lekker vind ruiken,  ten tweede omdat mama allergisch is voor andere zooi zoals zwitsal. Douchen doen we trouwens ook niet samen. Voel ik mij niet bij op mijn gemak, alsof mijn baby mij dik vind.... Met papa heeft hij dat wel al eens gedaan. Met papa douche ik trouwens ook niet samen, te kleine douche. 

  • Slapen: Link heeft een mooi bedje. Hebben wij veel geld voor betaald, bekleed met mooi beddengoed en er een heel goed matrasje bij gekocht (koudschuim van IKEA, geloof de earosleep niet, ga ik niet over in discussie). Hij slaapt al sinds nacht 1 in zijn bedje. Dat is zijn plek. Overdag in de box, oeps, ja sorry kraamzorg die zei de box is voor te spelen ik ben te lui om iedere keer naar boven te lopen. Is dit erg? Nee, zo kan hij toch nog in de buurt zijn als hij slaapt. 

  • Bijvoeding: Hij is nog te jong, maar ik heb dit al overdacht. Link gaat bij 4 maanden fruithapjes eten. Uit een potje, van de olvarit. Je weet wel, die dingen waar wij ook groot mee zijn geworden. Heb ik een staafmixer om fruit te prakken? Jazekers. Ga ik die gebruiken? Dacht het niet. Na 2 weekjes gaat hij ook papje eten, of gewoon in de fles. de lekkere Bambix. Nu had ik eergisteren gelezen dat hier een lading suiker in zou zitten en dat je beter de biologische ah kunt nemen. Mensen, ik heb de ingrediĆ«nten lijst bekeken, in bambix zit minder. Dus wederom bio is niet beter (zien we al een trend? ik heb niets tegen biologisch, maar het is gewoon niet altijd beter). Wij gaan ook geen rapley methode of weet ik wat tegenwoordig in is proberen. Gewoon lekker ouderwets. 4 maanden fuit, Bambix, 6 maanden groenten potjes en liga's (of van die lekkere nijntje koekjes) en zo gaan we steeds verder. Wat beter is voor de eet ontwikkeling? Relaxed aan tafel zitten. Hoe ze het eten maakt echt niet uit. Lily is 8 en is nog een ramp met eten terwijl Zoey nooit echt een ramp is geweest. Etenstijd moet geen etensstrijd zijn.


  • Grote wasjes/kleine wasjes gooi maar in de wasmachine: Nee geen neutral/dettol/wat dan ook. Wij gebruiken Robijn met zwitsal (ja, daar kan het wel). Vooral vanwege het feit dat ikzelf geen allergische reactie krijg hiervan. Mensen vragen zich soms af hoeveel was ik doe op een week. Ik tel ze niet, maar ik ga voor veel. Het gemiddelde aantal is twee per dag. Ja, twee per dag. Hoe kan het dat ik nog steeds duur wasmiddel heb? Aanbiedingen. Ik heb al sinds drie jaar geen volle prijs voor een fles meer betaald. Het probleem is wel dat dit dus alleen kleding en handdoeken is. Beddengoed kan alleen als ik echt goed doorwas en er plek is. Meestal eens in de twee weken maak ik die plek hiervoor. Als we een midweek op vakantie gaan, drie dagen voor alles weer weggewerkt is. En dan was alles schoon voordat we gingen. Oja, ik gooi dus alles in de droger (Heel slecht weet ik) en ik was op 40*, handdoeken en beddengoed op 95. Sorry, maar het moet wel schoon zijn. 

  • Schoentjes en kleertjes: Ik kocht vroeger toen de meisjes kleiner waren schoentjes en kleertjes op de groei. Bijvoorbeeld bij de scapino kon dit voorheen heel makkelijk. De goedkoopste schoenen stonden op een plank. Vooral aangezien ze dan super afgeprijsd waren. Bijvoorbeeld je gaat in de lente truien kopen voor de winter. Nu was het makkelijk aangezien het altijd wel iemand ging passen. Is alles altijd gedragen? Nee, soms viel het toch iets minder goed uit, maar als je een winterjas koopt in de zomer, en je pakt een maatje grote, grote kans dat die gaat passen en je een dikke jas hebt voor een tientje. 

  • Televisie: Wat een uitvinding. Zelf Link vind het al leuk. Serieus, als ik moet koken en hij blijft om aandacht vragen, hup tv aan, in het schommelstoeltje met hem en het is stil. Is dit slecht? Nee natuurlijk niet. Wat mij slechter lijkt is een moeder die gestresseerd staat te koken, omdat haar baby blijft jengelen. Trouwens wel de regel dat er pas na 5 uur tv gekeken mag worden. In het weekend niet tussen 9 en 5 en op woensdagmiddag een film om 3 uur (Mijn keuze film om ruzie te voorkomen). Ik zal hier overigens commentaar op krijgen aangezien ik altijd stress onder het eten. Vaak ook omdat ik dan honger heb en nogal hangry kan zijn.

  • Ziek zijn: Och jee dat zielige moment dat je kindje ziek is. Nu ben ik niet een heel empathisch persoon. Een of soms twee dagen kan ik nog wel meeleven, daarna moet het of slechter gaan of beter gaan maar niet aan de gang blijven. Ook is mijn grootste remedie drink een glas water. Ik heb keelpijn -> Drink water. Mijn neus zit verstopt -> Drink water blijft je vocht op pijl. Ik heb hoofdpijn -> Drink water. als het erna niet over is, dan kijken we dan verder, maar 9 van de 10 keer helpt het echt. Net zoals een nat washandje. Jeuk, Pijn, Bobbeltjes, blauwe plekken of wat dan ook even een washandje erop en klaar. Baby's zijn trouwens wel wat zieliger als ze ziek zijn. Dan wordt er lekker geknuffeld. Fijn iedere luier de temperatuur bijhouden en vooral geen badje tot ze beter zijn. Als ze weer beter zijn hup in het badje, schoon beddengoed en nog een dagje knuffelen.  

  • De tandarts: Ja ook iets wat moet. Doe ik dit, uh nee. Mijn kinderen gaan naar de tandarts geen nood. Ze gaan ieder half jaar, met mijn schoonmoeder. Ik weet er lopen heel wat lieve tandartsen rond, maar ik blijf ze sadistisch vinden. De laatste keer dat ik mee was, was naar de orthodontist die suggereerde melktanden te trekken om eerder aan een beugel te kunnen beginnen. Wij zijn daar niet meer terug geweest. Baby's hoeven trouwens pas vanaf 2 jaar naar de tandarts en dan doen ze in feite alleen maar tellen. Poetsen doen we wel vanaf het eerste tandje met een vingerborsteltje. 


Ik had er in eerste instantie tien. Nummer tien was niet de tandarts btw maar inentingen. Ik had hier over nagedacht en ik kan dit niet schrijven zonder ook maar iemand te kwetsen. Laat ik stellen dat ik ja mijn kinderen inent, Ja ik heb bijsluiters gelezen, Ja ik heb de blogs gelezen van antivaxers. Ik ga hier ook niet verder over in discussie. Dit is een topic wat ik niet aan ga. Maar vandaar dus een beetje een vreemde misschien ietswat misplaatste nummer tien.



Reacties

Populaire posts van deze blog